Politiek commentator Paul Jansen wordt per 1 september hoofdredacteur van De Telegraaf. Jansen volgt daarmee Sjuul Paradijs op, die in mei was vertrokken.

Dat schrijft de krant in haar vrijdageditie.

De directie en hoofdredactie kozen unaniem voor de 47-jarige Jansen, schrijft de krant. “Jansen is een scherp analyticus die de vinger feilloos op de zere plek legt en krijgt de taak om De Telegraaf een nieuw tijdperk in te luiden”, aldus het nieuwsbericht.

Jansen begon in 1996 bij De Telegraaf op de buitenlandredactie. Daarna werkte hij bij De Financiële Telegraaf, als correspondent in Indonesië en uiteindelijk op de redactie politiek. “Met dit ‘Telegraaf-dna’ van de nieuwe hoofdredacteur zit het wel snor”, aldus De Telegraaf.

Nettoverlies van 2 miljoen

Het moederbedrijf van de krant, de Telegraaf Media Groep (TMG), maakte vrijdag de resultaten over het tweede kwartaal bekend. Het bedrijf heeft in de eerste helft van 2015 een nettoverlies van 2 miljoen euro geboekt en verwacht het hele jaar eveneens in de rode cijfers te eindigen.

Het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio werkt aan een forse reorganisatie, maar die kan de dalende inkomsten uit advertenties en de afnemende verkoop van kranten nog niet compenseren.

TMG zag de omzet in het tweede kwartaal met 10 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, naar 119,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) zakte met ruim een vijfde naar 11,3 miljoen euro.

Reorganisatie TMG

Het mediabedrijf liet vrijdag weten dat de afvloeiing van personeel in de tweede helft van het jaar waarschijnlijk zorgt voor een eenmalige kostenpost van 22 miljoen euro. De reorganisaties moeten leiden tot jaarlijkse besparingen van 10 tot 12 miljoen euro. In de eerste helft van dit jaar slonk het personeelsbestand van TMG met 10 procent naar 2122 medewerkers (fte).

"De onderneming is volop in verbouwing'', zei bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek in een toelichting. "We hebben in het eerste halfjaar flink tempo gemaakt, waarbij geen heilige huisjes zijn gespaard.''

Internettitels in één divisie

TMG voegt internetactiviteiten die niet samenhangen met een van de hoofdtitels van het bedrijf, zoals De Telegraaf, Metro en Telesport, bij elkaar in één divisie. Hierbij gaat het om activiteiten als Geenstijl, huizensite Jaap en Relatieplanet.nl. Die datingsite stond in de etalage, maar wordt toch niet verkocht.

De advertentie-inkomsten van TMG zakten in de eerste helft van dit jaar met 15 procent, naar 74 miljoen euro. De oplage-omzet van verkochte kranten en tijdschriften nam met 3 procent af, tot 130 miljoen euro.

Bestaande plannen uitvoeren

Verdere concrete plannen om de dalende opbrengsten te bestrijden werden niet aangekondigd. Van der Snoek benadrukte dat het nu vooral belangrijk is de bestaande plannen zo goed mogelijk uit te voeren. Het valt volgens hem echter niet te voorspellen wanneer dit voor betere resultaten en een hogere omzet zal zorgen.

Het mediabedrijf kondigde eind vorig jaar aan zich te richten op hoofdmerken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Privé, Sky Radio en Vrouw. Van der Snoek ontkende nogmaals dat er ooit plannen zijn geweest om deelredacties los te koppelen van de krant.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl